Wednesday, October 04, 2006

cafeaua si tursimul

Calatorind, am mereu o mare pasiune...sa ma pun la o cafenea draguta, cu oameni si priveliste si sa beau o cafea. Asa am facut turul Europei, al Spaniei al Portugaliei etc.Pentru ca poti descoperi multe lucruri in timp ce cauti cafeneaua ideala. Recunosc ca uneori nevoia de cofeina m-a transformat in turistul tipic, fraierit usor cu un meniu pus la strada, care plateste bucuros o suma enorma pe aceeasi cafea care e oferita la jumatate de pret dupa colt.

5 luni in Spania am incercat sa e explic diferitilor chelneri ce fel de cafea imi doresc. A functionat o singura data. Fiind atat de obisnuita sa cer Expresso lung cu lapte la noi, sa se stie exact ce vreau si sa mi se aduca (exceptie momentele "nu mai avem lapte/cafea/nu functioneaza espressoru'/nu avem apa/curent"). Ei bine in Spania trebuie sa zici ceva de genu :"un cortado largo con un poco de leche " un fel de: o cafea lunga scurta cu putin lapte. Si totusi, spaniolii reusesc de fiecare data sa scape prea multa apa sau lapte, nicodata cafea.

O data am indraznit sa retin un chelner cateva minute, i-am explicat detaliat ce vreau, si a avut inspiratia divina sa imi aduca laptele separat!se poate! a fost cafeaua perfecta, i-am pus floare langa si poza ei sta la loc de cinste in albumul meu foto. Si chelerul m-a invatat sa cer :"cortado, largo manchado " adica o scurta lungita si patata cu lapte. la urmatoare tentativa si urmatoarea terasa am primit o cana de lapte patat cu un strop de cafea scurta lunga....

Portugalia ... ramane cea mai frumoasa tara pe care am vazut-o vreodata. Laudata-i fie si cafeaua si produsele de cofetarie si patiserie! In autogara, in Lisabona, prima cafea., prima proba! Mi-am dat seama ca nu, nu stiu portugheza, si doamna de la terasa autogarii nu stia engleza. Asa ca i-am spus toiata povestea mea in spaniola, am accentuat u la sfarsit de cuvant, ce era s am pronuntat sh, comunicasoish ...pentru acel expressu largu , primesc cana cu mostra..delicios. Si am mers cu pix si foaie la doamna de la bar si am scris numele magic care mi-a servit toata excursia :"apatinado pingado"... adica scurta lungita si cu un strop de lapte!!!

In Anglia, unde totul e pe dos, si instant sau precongelat, cafeua se ia ori de la automat, ori se alege prima varianta solubila iesita in cale. Eu, rebela de fel , am cumparat cafea adevarata, din columbia, prajita si macinata, pentru care ai nevoie de ibric si sursa de caldura. Familia mea a fost foarte surprinsa, s-a uitat la instructiuni, daca sunt sigura ca trebuie fiarta, ca ei cred totusi ca ajunge daca o pun in apa fierbinte. Fericit, ca mine, a fost fratele meu iordanian, Mohamed, care mi-a furnizat ibricul adus din patria mama pentru astfel de momente glorioase in micuta casuta de pe Efford Road, Plymouth!

2 comments:

Anonymous said...

Si totusi, cea mai buna cafea(ua) ramane aia care e...gata! ;P

Anonymous said...

prefer statele unde au sute de tipuri de cafea si te intreaba direct. desi si acolo difera foarte mult acelasi tip de cahea intre coffe shopuri